Syksyn treenivinkit

Kaksi helppoa sarjaa, jotka voit tehdä periaatteessa missä tahansa. Ennen räntäsateita kannattaa hyödyntää syksyn happirikasta ilmaa ja tehdä treenit ulkosalla. Jalkoja voi harjoittaa mukavasti kyykkyyn-ylös -liikkeellä. Rasitusta voi säädellä kyykyn syvyydellä. Tee kolme kertaa kahdenkymmenen sarjat, jos kunto kestää. Välissä pidä minuutin tauko. Jaloille hyvä liike on ponnistus yhdellä jalalla rappuselta ylös. Tämä on hivenen raskaampi liike, joten sarjatkin voi olla vain kolme kertaa viisitoista. Ja minuutin palautukset välissä. Huomaa molemmissa liikkeissä hyvä ryhti ja polvien pitäisi olla samassa linjassa jalkaterien kanssa. Polvessa ei saa tuntua kipua. Lisää rasitusta saat nopeuttamalla liikettä. Vastaavasti aloittelijana tee lyhyempiä sarjoja. Näillä kahdella liikkeellä saat reisiin uutta papua, varsinkin jos et ole vielä ihan pro -tason kunnossa! Intoa harjoitteluun toivottaa Heikki (kuvat otti siskoni Heli)

 

 

Vuodenajoista vaihtelua

Vuoden harjoitteluja suunniteltaessa kannattaa liikunta rytmittää vuodenaikojen mukaan. Eri harjoittelumuodoilla on omat terveysvaikutuksensa. Tavallisen terveysliikkujan kannattaisi harjoittaa voimaa, hapenottokykyä ja kestävyytta ja […]

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *